Magazine Logo

Herstellen doe je zelf: evaluatie van een cliëntgestuurde cursus

Dr. J.A.W.M. van Gestel-Timmermans, dr. E.P.M. Brouwers & prof. dr. Ch. van Nieuwenhuizen

Participatie

De cursus 'Herstellen doe je zelf werd in 1996 ontwikkeld door ervaringsdeskundigen en professionals, en is bedoeld voor mensen met ernstige psychiatrische problematiek. Onderzocht werden de uitvoerbaarheid van de cursus en de effecten van de cursus op het herstel van de deelnemers. In de jaren tachtig doet een nieuwe visie op herstel, die gebaseerd is op het perspectief van de cliënt, opgeld in de psychiatrie (Jacobson & Greenly, 2001). Herstel wordt hier gedefinieerd als het ervaren van een bevredigend, hoopvol en betekenisvol leven, ondanks de beperkingen van je ziekte'. Het gaat dus niet om genezing of een eindstadium van het genezingsproces. Het betreft een aanhoudend proces van verandering, waarbij allerlei subjectieve factoren een rol spelen, zoals persoonlijke groei, hoop en autonomie (Meehan e.a., 2008). Bij deze definitie van herstel spelen verschillende concepten een belangrijke rol: empowerment, hoop en optimisme, tevredenheid met het leven, het herwinnen van zelfrespect, verbondenheid met anderen, sociale relaties en sociale steun (Jacobson & Greenly, 2001; Corrigan e.a., 2004a; Lloyd e.a., 2010; Resnick e.a., 2005; Topor e.a., 2009; Hendryx e.a., 2008; Schön e.a., 2009). Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website