Magazine Logo

Discussie: ‘ Er moet een leerplicht komen voor ouderen van 55+.’

Geron

DE OUDERDOM UITSTELLEN DOOR TE LEREN Destijds bleek de leerplicht een doeltreffend instrument om het toetreden tot vroegtijdige (economische) volwassenheid te vertragen. Dat leverde en passant generaties vakbekwame ambachtslieden op. En dat gaf weer een geweldige impuls aan innovatie op vele fronten. Wat let ons de ouderen van nu aan te sporen die inmiddels aanmerkelijk ingekorte periode weer op te rekken, af te zien van het vrijwillig te vroeg intreden in de ouderdom en daarvoor in de plaats leerplicht voor zichzelf te eisen? Misschien levert dat een eerste generatie op die de kunst en het vak van gezond en onafhankelijk oud worden echt verstaat. Die met elkaar het ambacht van intragenerationele zorg zelf gaat uitvinden en op het punt van solidariteit binnen de eigen generatie zelfvoorzienend wordt. Ik zie al een interessant pakket aan thema's: masterclass generativity en connectability, stages social return on investment of oefeningen in rolwisseling binnen het kwadrant van biologische- psychologische- sociologische- en kalenderleeftijd. En natuurlijk allemaal op locatie, in context, in situ, waar volwassenen vanzelf leren. Er komt heel wat bij kijken willen we de laatste dertig jaar van ons leven goed besteden. Een pretpakket a la Zwitserleven blijft mogelijk, maar wel met volledig eigen risico. Toine de Caluwé Senior adviseur GITP Om de rest van dit artikel te lezen dient u zich in te loggen of te registreren.

WTA

WTA (Het Wetenschappelijk Tijdschrift voor Autisme) is een peerreviewed tijdschrift met als doelstelling het bevorderen van de verspreiding van wetenschappelijk gefundeerde kennis over het spectrum van autismestoornissen in het Nederlands taalgebied. De verbreding van het wetenschappelijk fundament is gericht op de verbetering van de positie van mensen met autisme in de samenleving in de meest brede zin van het woord.

Naar de website.



Ouderschapskennis

Ouderschapskennis, voor opvoedondersteuners en ouderbegeleiders, is een tijdschrift voor de studie van ouderschap en ouderschapsproblematiek. De redactie van Ouderschapskennis weet uit ervaring wat de dagelijkse dilemma’s op de werkvloer van ouders, ouderbegeleiders en opvoedondersteuners zijn.

Naar de website



Waardenwerk

Tijdschrift Waardenwerk richt zich op het onderzoeken en ondersteunen van werken aan waarden op drie, onderling samenhangende niveaus: het niveau van de persoonlijke bestaansethiek, het niveau van werk en professioneel handelen en het niveau van organiseren en besturen.

Naar de website



Participatie en Herstel

‘Participatie en Herstel’ is een voortzetting van het Tijdschrift voor Rehabilitatie en Herstel. Het richt zich op ondersteuning van maatschappelijk herstel, sociale inclusie en het tegengaan van maatschappelijke uitsluiting van mensen met een verslaving of met forensische problematiek.


Naar de website